وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

راهنمای شکایت از کارفرما، مراحل + مدارک مورد نیاز

شکایت از کارفرما، موضوع بسیار مهمی است که می‌بایست هر شخص شاغلی با فرآیند آن، آشنایی نسبی داشته باشد. زیرا امکان نادیده گرفته شدن حق و حقوق، در زندگی شغلی هر فردی وجود دارد. در واقع از زمان تشکیل تمدن‌ها و شکل‌گیری اولین کسب و کارها، نیاز به قوانین در مورد روابط کارفرما و کارمندش نیز ایجاد شد. امروزه نیز بندهای بسیاری در متون قانونی ما به این رابطه‌ی بسیار مهم اشاره دارند و حقوق طرفین را مشخص کرده‌اند. ما نیز به عنوان تیم تحریریه‌ی بهترین وکیل اصفهان از نگاه مردم، براساس این قوانین نوشته شده، راهنمایی جهت شکایت از کارفرما برای شما تدارک دیده‌ایم. در این راهنما به دلایلی که از نگاه قانون موجه می‌باشند و می‌توانید برای آن‌ها علیه صاحب‌کار طرح دعوی کنید، اشاره خواهیم کرد. همچنین پس از آن روند قانونی شکایت از کارفرما و مدارک مورد نیازش را بازگو خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

شکایت از کارفرما

شکایت از کارفرما

رابطه‌ی میان کارگر و کارفرما زمانی شکل می‌گیرد که شخصی حقیقی با اراده‌ی خویش مسئولیتی را بپذیرد و در قبال آن از حقوق و مزایی بهره‌مند شود. البته باید توجه داشته باشید که کلمه‌ی کارگر در اینجا به شخصی اطلاق می‌شود که در خدمت دیگری است و به خواست و دستور آن شخص، موظف به انجام یک سری امور است. از همین رو این شخص می‌تواند نجار، طراح گرافیک، معلم، پزشک، مهندس و هر عنوان شغلی دیگری باشد. در هر صورت این شخص در قوانین کارگر خطاب می‌شود. وظایف کارگر نیز می‌تواند عملی یا فکری باشد و هیچ تفاوتی در اصل مسئله ایجاد نمی‌کند. حال اگر این شخص حقیقی به وظایف خود در مقابل کارفرما عمل کند اما کارفرما در پرداخت حق و حقوق او کوتاهی ورزد و یا اینکه ناحقی‌ای در موردش انجام دهد، آن زمان کارگر می‌تواند با مراجعه به مراکزی مانند اداره کار، از کارفرما شکایت کند.


سامانه مشاوره حقوقی تلفنی رایگان قوه قضائیه


دلایل طرح دعوی علیه صاحب‌کار

همان طور که اشاره کردیم کارگران در قبال وظایف خود از حق و حقوقی بهره‌مند خواهند شد. حال باید بدانید قانون گذاران تمام مزایایی که می‌بایست کارفرما به کارگرانش  پرداخت کند را تک به تک مشخص نموده‌اند و برای تمام آن‌ها یک اصطلاح حقوقی وضع کرده‌اند. این حقوق و مزایا شامل مواردی مانند دستمزد، بیمه، سنوات، عیدی، اخراج بی علت و در نهایت سواستفاده از سفته‌ی ضمانت حسن انجام کار می‌باشد. اما در قانون به تمام این موارد حق السعی کارگر می‌گویند. این موضوع به این معنا است که هیچ کارفرمایی حق ندارند یکی از موارد ذکر شده در حق السعی کارگران را زیر پا بگذارد. در غیر این صورت آن شخصی که در حق و حقوقش زیر پا گذاشته شده می‌تواند با مراجعه به مراکز مربوطه، از کارفرمایش شکایت کند. حال نگاه کوتاهی به هر کدام از حقوق و مزایای قطعی کارگران خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

  • حقوق

دستمزد یا حقوق کارگران، از شروط اصلی قرار داد بین کارگر و صاحب‌کارش می‌باشد. به طور کلی برای دریافت دستمزد دوره ی زمانی پرداخت آن در قرارداد ذکر می‌شود. برای مثال ممکن است دستمزد روزانه، هفتگی و اکثرا ماهانه پرداخت شود. حال اگر صاحب‌کار از پرداخت حق الزحمه‌ی کارگرش در این ایام تعیین شده خودداری ورزد، کارگرش می‌تواند از او دادخواهی کند.

  • بیمه

طبق بند الف ماده 4 در قانون تامین اجتماعی، تمام افرادی که دستمزد می‌گیرند باید زیر پوشش بیمه ی تامین اجتماعی باشند. همچنین کرافرمایان در ماده‌ی 148 قانون کار نیز، موطف شده‌اند تا نسبت به بیمه کردن کارگرانشان اقدام کنند. در واقع الزام به بیمه کردن کارگران از لحظه ی شروع به کارشان وجود دارد. حال اگر کارفرما به هر دلیلی، از جمله کم شدن دستمزد، از بیمه کردن کارگرش خودداری کند، آن شخص می‌تواند علیه او طرح دعوی کند.

دلایل طرح دعوی علیه صاحب‌کار

  • سنوات

دستمزد تعیین شده بین کارگر و کارفرما تنها حق در نظر گرفته شده برای کارگران نیست. به طور کلی پرداختی دیگری نیز برای آنان وجود دارد که تا حدی کسری بودجه ی آنان را جبران می‌کند. سنوات به معنی هزینه‌های زندگی کارگران است. این هزینه‌ها شامل حق پوشاک، مسکن، خوار و بار و مواری از این دسته است که می‌بایست ماهانه پرداخت شوند. اما اکثرا پرداخت آن را همراه با عیدی و در پایان سال قرار می‌دهند.

  • عیدی

به طور کلی صاحب‌کاران موظف‌اند دو یا سه ماه حقوق پایه را، در پایان سال به عنوان عیدی به کارگرانشان پرداخت کنند. از همین رو کارگر می‌تواند در صورت عدم دریافت عیدی، از صاحب‌کارش شکوه کند.

  • اخراج بی‌علت

برخلاف تصور اکثریت، کارفرمایان مجاز به اخراج یکدفعه و بی‌علت کارکنان خود نیستند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، شخص می‌تواند شکایتی علیه کارفرمایش تنظیم کندو طلب خسارت کند.

  • سواستفاده از سفته ضمانت

ارمزوه اکثر کارفرمایان پیش از استخدام از کارکنان خود سفته‌‌ی حسن انجام کار می‌گیرند. این سفته‌ها تنها مدرکی برای انجام درست وظایف هستند و صاحب‌کار حق خرج کردن یا سواستفاده از آن‌ها را ندارد. در صورتی که شخصی با این اتفاق مواجه شد می‌تواند علیه صاحب‌کارش طرح دعوی کند.

مکان و زمان تعیین شده برای طرح دعوی

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که برای شکایت از کارفرما به کجا باید مراجعه کنید؟ آیا مراجعه به کلانتری کافی است یا سازمان دیگری برای این امور وجود دارد؟ باید بگوییم که حدس شما درست است. کلانتری محل شکایت از کارفرما نیست بلکه برای شکایات مردمی بر پا شده است. کارگران برای طرح دعوی علیه صاحب‌کار خود می‌بایست به اداره کار مراجعه کنند. این سازمان مخصوص نظارت بر روابط میان کارفرمایان و کارگرانشان است. از همین رو برای طرفین حقوق و قوانینی وضع کرده و به شکایات آن‌ها نیز رسیدگی می‌کند. به علاوه این سازمان برای نظم بخشیدن به امور و سرعت گرفتن انجام کارها، مدت زمان مشخصی را برای طرح شکایت‌نامه تعیین کرده است. این بدین معنا است که کارگران در صورت زیر پا گذاشته شدن حق و حقوقشان تنها تا زمان خاصی می‌توانند به اداره کار مراجعه و درخواست احقاق حقوقشان را داشته باشند.

مراحل شکایت از کارفرما

تا اکنون با دلایل موجه و پذیرفته شده برای شکایت از کارفرما و سازمان مربوط به آن صحبت کرده‌ایم. اما ممکن است بپرسید این سازمان چه فرآیندی برای طرح دعوی علیه صاحب‌کاران دارد؟ باید بگوییم بیشتر مسائل در اداره کار، با تشکیل شوراهای حل اختلاف، ختم به خیر خواهند شد. اما اگر مشکل در همان جا رفع نشود اداره کار پرونده را به دادسرا منتقل می‌کند. و اما مراحل تنظیم شکایت‌نامه چگونه است؟ تا همین چند وقت پیش برای این کار می‌بایست حضوری به مراکز مربوطه مراجعه کرده و فرم را دستی پر می‌کردید. اما امروزه تنظیم دادخواست در اداره کار نیز، مانند دیگر سازمان‌های دولتی، از طریق سامانه‌ی اینترنتی انجام می‌شود. با ورود به این سامانه ابتدا می‌بایست احراز هویت انجام دهید. پس از آن می‌بایست با ایجاد شناسه کاربری، از گزینه‌ی خدمات، برای طرح شکایت مورد نظر خود، اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای شکایت از کارفرما

مدارک مورد نیاز برای شکایت از کارفرما

همواره برای آماده کردن مدارک، موضوع شکایت از کارفرما دارای اهمییت می‌باشد. مثلا برای شکایت از عقب افتادن بیمه، باید دفترچه‌ی بیمه‌شدگان نیز در مدارک موجود باشد. به همین خاطر توصیه‌ی ما در این مواقع مشورت با مشاور حقوقی قانون‌شناس است. اما به طور کلی مهم‌ترین مدرک مورد نیاز، قراردادی است که میان صاحب‌کار و کارگرش نوشته شده است. شکل آن قرارداد هیچ اهمیتی ندارد و تنها حضورش بسیار مهم می‌باشد. اما اگر شخصی بدون قرارداد مشغول به کار بود و دچار مشکل شد نمی‌تواند حقوقش را اثبات کند؟ خوشبختانه برای این کار راه‌هایی وجود دارد. برای مثال اگر کارفرما، کارگرش را بدون دلیل اخراج کند، آن شخص برای اثبات مشغول بودنش بر آن کار، می‌تواند از مدارک بیمه‌اش استفاده کند. به همین دلیل تنها راه پیروزی در این پروسه، در کنار داشتن وکیلی کاربلد است. مهدی علیجانی، وکیل پایه یک دادگستری می‌تواند در این زمینه پاسخ‌گوی شما باشد.

40 نظر
مریم خلیلی 30 شهریور 1402 پاسخ

با سلام یه پرستار کودکم که کافرما پدر کودک در چندین مرتبه داد بر سرم میزد و از این کارش شاکی شدم که حق ندارید داد بزنید و بخاطر یه مشت پسته که خونشون برداشتم خوردم بعد از 8ساعت کاری به من تهمت دزدی زد و الان 20روز از این قضیه گذشته و حقوق من رو نمیده در صورتی که من گلایه و شکایت از واسطه که شرکت باشه داشتم و شرکت هم هیچ گونه جوابی نمیده و هیچ گونه پشتیبانی از نیرو نمیکنه الان چجور حقم رو بگیرم

    mehdi alijani 20 مهر 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    اول اینکه اتهام دزدی به شما نوعی توهین محسوب و قابل پیگیری هست ولی اثبات این موضوع بر عهده شما که باید به طریق مقتضی از جمله وجود دو شاهد یا اقرار خود شخص یا ادله دیگر بتوانید اثبات نمایید که معمولا کار سخت و تقریبا غیر ممکن.
    در مورد حقو حقوق قانونی شما باید بررسی گردد که شما با شرکت ارائه خدمات قرارداد دارید یا با خود شخص که در این صورت حسب مورد از طریق اداره کار از شرکت و از طریق شورای حل اختلاف از خود شخص مطالبه حقوق و اجرت خود را می توانید داشته باشید.
    حضوری با یک وکیل دادگستری مشورت کنید.
    موفق باشید

حدیث 24 مهر 1402 پاسخ

سلام من دوماهه یه جا مشغول ب کارم هر چی گفتم قرار داد گفتم فردا پس فردا بیمه هم صحبتی نکرد توی این دوماه پولی ب من نداده و همش عقب میندازه و بی احترامی میکنه برم اداره کار میتونم شکایت کنم؟؟ سر موقع اومدم و رفتم

    mehdi alijani 25 مهر 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    هر کارفرما موظف است حتی برای یک روز هم که شخصی را برای کار به خدمت می گیرد حقوق قانونی از جمله حقوق اداره کار بیمه و سنوات را برای شخص در نظر و مطابق قانون اداره کار با شخص مستخدم برخورد نماید.
    در مورد شما نیز وضع بر همین منوال است در صورتی که بتوانید ثابت کنید مدت دو ماه برای کارفرما مشغول کار هستید (این موضوع را میتوانید با شاهد و پول هایی که به حساب شما واریز شده اثبات نمایید) اداره کار از شما حمایت می کند و علاوه بر پرداخت دستمزد کارفرما به دلیل بیمه نکردن شما جریمه خواهد شد.

سعید 26 مهر 1402 پاسخ

سلام من چهار ماه در یک قهوه خانه مشغول هستم قرارد قرار شد ببنده خبری نشد قرار شد بیمه کنه خبری نشد و ۵۰ میلیون سفته از من گرفت بابت ضمانت کار چون شبا تنها تو قهوخانه بودم بعد ساعت کاری هم الان ۱۳تا۱۴ ساعت کار میکنم تو آشپزخانه باید دونفر باشیم من تنهام ولی بخاطر سفته میترسم چیزی بگم باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنید.

    mehdi alijani 27 مهر 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. همانطور که در جواب سوال قبل عرض کردم هر کارفرما بعد از استخدام یا بکارگیری اشخاص موظف هست که کلیه حقوق قانونی از جمله بیمه و حداقل حقوق اداره کار و موارد دیگر از جمله محل کار و استراحت مناسب در صورت اقامت شخص در همان محل و رعایت ساعات کاری را رعایت نماید.
    2. در رابطه با 50 میلیون سفته نیز لازم به ذکر است سفته هایی که کارفرماها معمولا از کارگران خود بعنوان ضمانت می گیرند وصف امانت داشته و نمیتوانند علیه کارگر خود استفاده کنند و در صورت استفاده قبل از اثبات تخلف کارگر خود بعنوان خیانت در امانت می توان علیه آنها شکایت کیفری مطرح نمود.
    موفق باشید.

زینعلی 11 آبان 1402 پاسخ

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
بنده از کارفرمایی که داشتم شکایت کردم و در مراحل پایانی روند رسیدگی هستم
امروز برای من پیامکی اومد از اداره کار که مبلغ رو باید پرداخت کنند
لازم به ذکر است که ایشان اعتراض هم زدند ولی تغییری در مبلغ ایجاد نشد. سوال من این است که برای دریافت مبلغ باید به اداره کار بروم یا پیامکی دریافت میکنم در آینده برای حضور دوباره و دریافت مبلغ؟

    mehdi alijani 12 آبان 1402 پاسخ

    با سلام و وقت بخیر
    پس از قطعیت رای شما باید از طریق شعبه بدوی رسیدگی کننده به پرونده تقاضای صدور اجرائیه نمایید
    در این مرحله ابتدا به طرف مقابل اخطار می گردد تا ظرف ده روز نسبت به پرداخت مبلغ محکومیت اقدام نماید
    در صورت عدم پرداخت ظرف ده روز پرونده به اجرای احکام ارسال و شما می توانید نسبت به توقیف حسابها خودرو املاک ثبتی طرف مقابل اقدام نمایید و نهایتا در صورت عدم وجود هیچ یک از موارد فوق نسبت به جلب نامبرده اقدام نمایید.
    موفق باشید

ناشناس 13 آبان 1402 پاسخ

سلام ووقتتون بخیر
من یک ماه مربی پیش ۲ یه دبستان بودم که هرروز با بی احترامی معاون که خانم مدیر اون دبستان بود مواجه بودم و سالهای قبل هم دخترشون مربی بوده و با بهونه من را اخراج و دختر خودش را جایگزین من کرد الان تکلیف من چیه که گول خوردم و با هاشون قرارداد بستم و الان بیکارم

    mehdi alijani 14 آبان 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. باید قرارداد کاری بین شما به دقت مورد بررسی قرار بگیره. آیا مدت دار بوده؟ چه تعهداتی طرفین داشته اند؟ شرایط فسخ قرارداد به چه صورت بوده؟ آیا مشمول اداره کار می شود؟ عنوان قرارداد چه بوده؟ شرایط قرارداد بررس و… تا بتوان نظر درستی داد
    2. در صورتی که مشمول قانون اداره کار قرار بگیره میتوان از طریق اداره کار نسبت به طرح دعوا اقدام نمود.
    3. عدم نفع شما برای طرف مقابل مسئولیتی ایجاب نمی کند و از این طریق نمی تواند مدعی خسارتی باشید.
    موفق باشید

یاسین 27 آبان 1402 پاسخ

سلام آقا من نزدیک 7 ماه سرکار پلمپ شده میگن برای بی حجابی بوده 4 ماه صبر کردم براشون بعد نصف حقوقمو دادن بعد چهار ماه الان از اون موقعه 3 تا 4 ماه میگززه مقداری کنی ازش کنده 1500 به خشونت پیام میدم اروز فردا هنوز هیچی بعد من پارسال حقوقم 5800بوده 10ساعت کارم بوده بنظرتون من چکار کنم برم اداره کار بگم هر چی میگم 1500منو بدین امروز فردا می‌کنه ارزش پولم از دست رفته تمام مغازه بغلش منم میشناسن که برای اونا کار میکردم ممنون میشم راهنمای کنید

    mehdi alijani 29 آبان 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. تهدید کردن جرم هست و اگر متن پیامهای شما برای صاحب کار شما مشمول عناوین مجرمانه باشد محکوم خواهید شد به جزای نقدی و با توجه به متن پیامها حتی شلاق و یا حبس که دو مورد آخر خیلی بعید هست.
    2. این که بتوانید ثابت کنید برای کارفرما کار کرده اید به استناد واریزی ها به حساب شما و هچنین شهودی که از رابطه کاری شما اطلاع داشته اند شما را مشمول قانون اداره کار می کند و کارفرما موظف هست که قانون اداره کار را برای شما رعایت کند و در صورت عدم رعایت موارد قانونی محکوم به پرداخت حقوق قانونی شما بعلاوه جریمه های مترتبه خواهد شد.
    3. شما با این شرایط شاید حتی مشمول قانون بیمه بیکاری هم خواهید بود.
    قبل از هر اقدامی حضوری به همراه مدارک با وکیل مشورت کنید
    موفق باشید

احمد 05 آذر 1402 پاسخ

باسلام احمد هستم
نزدیک چهارسال نیمه وقت در یک موسسه کار می کنم، ولی موسسه نه بنده بلکه 30 پرسنل دیگر رو بیمه نکرده تاحالا و نمی کند، و حقوق بنده رو نصفه کرده وکم کم بنده رو داره اخراج می کنه، بنده بایدچیکارکنم؟ ممنون

    mehdi alijani 06 آذر 1402 پاسخ

    با سلام و وقت بخیر
    1. در خصوص بیمه و سنوات در صورت اثبات موضوع در اداره کار موظف به پرداخت بیمه و سنوات شما خواهد شد ضمن اینکه جریمه نیز برای شرکت در پی خواهد داشت.
    2. می توانید با طرح دعوا از طریق اداره کار پیگیر حقوق و سنوات خود باشید.
    موفق باشید

امین 05 آذر 1402 پاسخ

سلام
من دوماه پیش کارگردی می کردم در یک رستوران و نه بیمه و نه حقوق برج آخرم رو برام واریز نکرده الان به من می گه شما هیچ حسابی با ما نداری

    mehdi alijani 06 آذر 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    اگه سوال و جوابهای قبلی رو با دقت مطالعه کنید همین سوال چندین مرتبه جواب داده شده طبق موارد گفته شده اقدام کنید.
    موفق باشید

بهار 06 آذر 1402 پاسخ

من 4ماهه دفتر خیریه کار میکنم الان حقوق را آورده خیلی پایینتر و بیمه هم میگه نداریم با اینکه توی آگهی هم بیمه و هم اون حقوق قبلی را زده بود. جواب درستی نمیده میگه هیئت مدیره این تصمیم را گرفته برای حقوق کم و عدم بیمه. آیا میشه ازش شکایت کرد اداره کار؟
و اینکه کپی شناسنامه و کپی کارت ملی از ما گرفت ولی الان که میگم من با اون شرایط اومدم و با این شرایط میرم و مدارک را بدید نمیده و میگه باید اینجا بمونه، میتونم بابت این شکایت کنم یا بهتره مدارک را خودم بردارم؟ اگه مدارک را بردارم مشکلی پیش میاد؟

    mehdi alijani 10 آذر 1402 پاسخ

    با سلام
    1. بله می توانید با ارائه مدارک لازم (ارائه قرارداد- فیش واریزی – شهادت شهود – حتی ارائه آگهی مربوطه) در اداره کار اقدام به طرح شکایت کنید.
    2. با کپی مدارک شما کار خاصی نمی توانند انجام دهند ولی این مدارک نزد خیریه امانت هست و با ارسال اظهارنامی می توانید استرداد آن را تقاضا کنید.
    3. ترجیحا مدارک را بر ندارید تا علیه شما شکایت سرقت مطرح نکنند شاید اتهام سرقت مدارک دیگری را نیز به شما نسبت بدهند.
    موفق باشید

کاویانی 15 آذر 1402 پاسخ

سلام وقت بخیر
۴ماه درتالاری کارکردم و الان ۱سال است ک پول برای پرداخت دستمزد من ندارد.الان مدیرمجموعه عوض شده و من فقط شماره تماس مدیرقبلی رودارم ک متاسفانه درلیست سیاه هستم.الان میتوانم برای گرفتن حقوق خودم اقدام کنم؟

    mehdi alijani 15 آذر 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    مطابق مطالب و جواب سوالات پیشین عمل کنید
    بله امکان طرح شکایت از طریق اداره کار برای شما وجود دارد

ناشناس 15 آذر 1402 پاسخ

سلام خسته نباشید.
من ۴ ماه در یک مجموعه فست فود کار کردم،روز اولی که رفتم سرکار کارفرما گفت حقوق ۲ شیفت (در روز ۱۲ ساعت)بین ۱۱ میلیون تا ۱۲ میلیون هست
بعد از ۲ هفته کار کردن کارفرما گفت حقوق شما از ۹‌میلیون شروع میشه، واسه همین من با کارفرما بحث کردم گفتم خودتون روز اول که اومدم مصاحبه گفتین ماهی ۱۲ میلیون چرا الان کمش کردین،گفت من به بقیه نیرو‌ها‌ همین قدر پول میدم(که دروغ میگفت)من‌ سر همین ماجرا بهش گفتم اگه اینطوریه از فردا نمیام سرکار.
کارفرما گفت اگه نیای نصف حقوق ۱ ماهت رو نمیدم چون قرارداد بستی بعد گفت: اگه میخوای بری باید ۲ هفته وایسی سرکار تا یک نیرو جات پیدا کنیم،منم‌ گفتم باشه ،بعدش تو همین ۲ هفته یه روز اومد گفت حقوقت رو میبریم بالا (۱۱میلیون)منم گفتم باشه ،ولی از وقتی حقوق من رفت ۱۲ میلیون کارفرما جوری من رو جریمه کرد که حقوقم از ماهی ۹ میلیون بالاتر نیومد،منم سر همین جریانات از کار زدم بیرون بعد از ۴ ماه بعد زنگ زد گفت نصف حقوق ۱ ماهت رو‌ نمیدیم چون تا پایان قرارداد کار نکردی
البته روز اول که اومدم مصاحبه به من گفتش که اینجا قراداد زیر ۴ ماه نداریم (منم‌گفتم باشه ۴ ماه کار میکنم البته روز اول که اومدم مصاحبه گفتم) منم ۴ ماه وایسادم از اوایل تیر تا اوایل آبان ماه
الان حقوق ۱۶ روز از آبان و ۱۵ روز از تیرماه که در مجموع ۳۱ روز (۱‌ ماه)هست رو‌ نمیده زنگ هم‌ میزنم جواب نمیده.
در ضمن ۲ ماه اول که سرکار بودم بیمه نبودم
میشه یه راهنمایی کنین استاد که باید چیکار کنم ممنون میشم🌹🌹

    mehdi alijani 17 آذر 1402 پاسخ

    با سلام و وقت بخیر
    1. هر کارگری ولو برای یک روز برای فردی کار کند مشمول قانون اداره کار می شود و کارفرما موظف است تمام مواردی که قانون کار برای کاگران در نظر گرفته را رعایت کند اعم از حداقل حقوق و مزایا بیمه تامین اجتماعی سنوات پاداش سالانه و…
    2. در مواردی که بین کارگر و کارفرما قراردادی تنظیم شود اگر مطابق قانون باشد وخلاق قواعد و مقررات قانونی نباشد طرفین ملزم به رعایت قرارداد هستند.
    3. اثبات رابطه قرارداد کاری با شماست که به راحتی با توجه به تنظیم قرارداد و واریز ماهیانه پول به حساب شما و در صورت لزوم معرفی شاهد قابل اثبات هست.
    4. با طرح شکایت در اداره کار هم در خصوص میزان کارکرد شما و هم قرارداد و همچنین سوابق بیمه شما با انجام تحقیق توسط بازرسان اداره کار و در صورت کارشناسان رسسمی دادگستری موضوع رسیدگی و حکم صادر می شود.
    5. سعی در صلح و سازش داشته باشید در صورت عدم همکاری کارفرما اقدام به طرح شکایت از طریق اداره کار کنید.
    موفق باشید

حسن کاظمی 20 آذر 1402 پاسخ

عرض سلام و خسته نباشی خدمت جنابعالی عرضم به خدمتتون اینجانب در حدود ۴ سال در یک شرکتی که وظیفه تعمیرات و نگهداری سیستم روشنایی فضای سبز، المانها و مبلمان شهری، آبنما ها و موتورخانه ها، و کلیه ساختمانهای مربوط به شهر داری‌ های مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان به عنوان تکنسین برق مشغول بکار هستم حقوق من با دو فرزند ده ملیون ششصد هزار تومان میباشد بدون اضافه کاری و پاداش بعضی از روزها تا ساعت چهار یا پنج عصر هم سرکار هستیم ولی هیچ اضافه کاری نمی‌دهد الآن در حدود یک ماه است اخلاق و رفتار مدیر شرکت تغییر کرده و دارد بهونه های الکی میگیرد من در این مدت خیلی زحمت برای این شرکت کشیدم حتی چندین مورد حادثه برایم اتفاق افتاد ولی هیچ مبلغی بهم پرداخت نکرد حتی پول بنزین و هزینه وسیله نقلیه که در روز چندین کیلومتر باهاش کار میکنیم را نمی‌دهد حتی جنس و وسیله را هم خودمون باید بریم بخریم تا پولش را بعداً بهمون بدهد حال بخاطر این رفتارهای بد و بهونه های مدیر شرکت میتوانم شکایت کنم و حق و حقوق واقعیت را بگیرم یا خیر
ممنون میشم از جنابعالی بنده را راهنمایی بفرمایید
091

mehdi alijani 22 آذر 1402 پاسخ

با سلام
1. اول باید بررسی شود عنوان شغلی شما در شرکت مذکور چه بوده اگر بعنوان متخصص استخدام شده باشید حقوق و مزایای آن با یک کارگر ساده متفاوت است.
2. در هر حال کارفرما موظف به لحاظ نمودن حداقل های حقوق اداره کار برای شما بوده است.
3. هزینه های رفت و امد به محل کار با شما است مگر این که در قرارداد مبلغی به عنوان هزینه رفت و آمد در نظر گرفته شده باشد.
4. شما مطابق قانون اداره کار مستحق دریافت حداقل حقوق کار و عیدی و سنوات هستید و این مواردی که اعلام کردید را شمامل نمی شود.
موفق باشید

احسان 28 آذر 1402 پاسخ

سلام وقتتون بخیر ، من یه شکایت از کارفرما داشتم که تمام ادله موجود بود و حتی دروغ گفتن کارفرما در جلسه حضوری هم به قاضی جلسه محرز شد ، الان بعد از یک هفته تماس گرفتن گفتن دو هفته دیگه برای بازرسی برم ، این بازرسی چی هست ، چی باید ببرم ، ایا یه جلسه مجدده ؟ کمی ترسیدم چون کارفرما تهدید کرده بود که اشنا زیاد دارم و شکایتت به هیچ جا نمیرسه و تهدیدای دیگه ،که پشت تلفن گفت و هیچ ضبطی ازش ندارم ایا ممکنه کاری کرده باشه ؟ چون جلسه تشکیل شده ، الان دوباره بازرسی واسه چیه

    mehdi alijani 02 دی 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    چون اطلاعاتی از پرونده در دست نیست امکان پاسخ دقیق مقدور نمی باشد
    اگر جلسه تشکیل و ادله ارائه و مورد قبول قاضی قرار گرفته باشه قائدتا می بایست به نفع شما رای صادر بشه
    با این فرضیات شما احتمالا قاضی برای بررسی بیشتر و یقین بیشتر موضوع را به کارشناسی ارجاع تا کارشناس با حضور در محل کار شما ضمن بررسی شکایت مطرح شده نظر کارشناسی بدهد تا قاضی با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به صدور رای اقدام نماید.
    با کارشناس هماهنگ شوید و موضوع را برای کارشناس مجدد توضیح دهید چرا که نظر کارشناس ملاک رای قاضی خواهد بود.
    موفق باشید

محسن 13 دی 1402 پاسخ

درود بر شما. بنده مدت ۷ ماه در یک کارخانه بدون قرارداد مشغول بکار بودم، چند روز پیش پس از اتمام روز کاری یکی از سهام داران گفت از فردا دیگه نیائید، حالا می‌خوام بدونم آیا می‌توانند اینکار را بکنند، مورد دیگر اینکه مرخصی اجباری به ما می‌دادند و اضافه کار ها را هم حساب نمی‌کنند. چه باید کرد

    mehdi alijani 13 دی 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    لطفا جواب سوالات قبل رو مطالعه کنید
    بله به شما بیمه و سنوات تعلق می گیره
    از طریق اداره کار اقدام کنید
    موفق باشید

tj 25 دی 1402 پاسخ

سلام وقت بخیر
من برای شرکتی طراحی بسته بندی انجام دادم و طبق زمان و محصولی که مد نظر بود تحویل دادم برای بستن قرارداد اعلام کردن شرکت برای کارهای پروژه ای فقط به همین گفت و گو بین کارفرما و طراح اکتفا میکنه و قرارداد کتبی نوشته نشد اما بعد از تحویل کار مدعی شدن تولید کالا کنسل شده به همین علت هم پولی بابت طراحی داده نمیشه که درکل تولید از طراحی جداست و هنوز بعد از ۶ماه هنوز دستمزد واریز نکردند ایا در این صورت امکان شکایت و پیگیری هست؟

    mehdi alijani 26 دی 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. اگر شما برای شرکت کار می کنید و حقوق دریافت می کنید و این وظیفه خارج از وظایف شما در شرکت بوده از طریق اداره کار می توانید شکایت کنید
    2. اگر برای شرکت کار نمی کنید و این کار رو بصورت پروژه کاری از شرکت گرفتید باید از طریق دادگاه اقدام به مطالبه مبلغ ادعایی کنید
    3. لازم به ذکر است برای این که بتوانید ادعای خود را ثابت کنید باید دلایل قانونی اعم از پیش فاکتور پیام در شبکه های اجتماعی پیامک شهادت شهود و بطور کلی هر نوع دلیلی که دلالت بر این ادعای شما داشته باشد برای دادگاه احراز شود تا بتوانید مبلغ ادعایی خود را مطالبه کنید در غیر این صورت ادعای شما رد خواهد شد.
    4. حضوری با یک وکیل مشورت کنید.
    موفق باشید

محمد رضا 01 بهمن 1402 پاسخ

سلام و عرض ادب خدمت شما
محمدرضا هستم از 10/1397 تا تاریخ 8٫۱۴۰۲من برای کارفرما کار کردم اما بیمه ای که برای من رد شده از تاریخ ۱۰/۱۳۹۹ رد شده و لازم به ذکر است که در طول زمانی که بیمه رد نشده کارفرما پروانه کسب نداشته و مغازه بدون پروانه کسب در حال کار بوده اما پول به حسابم واریز می‌کرده و شاهد هم دارم اگر شکایت مطرح کنم آیا برای اثبات دادگاه رای بر اثاث داشتن پروانه کسب برای ایشان صادر میکند یا چون پروانه نداشته ثوابق من در نظر گرفته نمیشود ممنون میشم پاسخ بدید

    mehdi alijani 02 بهمن 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. طرح شکایت شما در اداره کار نیازی به اثبات داشتن مجوز توسط کارفرمای شما ندارد
    2. همن که بتوانید ثابت کنید از سال 97 برای ایشان کار می کرده اید کارفرما محکوم به پرداخت حقوق و سنوات شما خواهد شد
    موفق باشید

راضیه محمدباقری 23 بهمن 1402 پاسخ

سلام وقتتون بخیر،بنده ازتیرماه سال ۱۴۰۱ تا ۲۳بهمن ماه ۱۴۰۲به عنوان فروشنده طلافروشی کارکردم،کلا دراین مدت ۲مرتبه مرخصی گرفته بودم ازمحل کارم که بعدازبرگشت ازمرخصی تمام ساعت های شیفتم راجبران کردم،من به دلیل داشتن مسئله ضروری که بایددرشهردیگری حاضرمیشدم مرخصی خواستم ان هم فقط به مدت ۱روز،امابه محض برگشتن ازمرخصی درمحل کارکه حاضرشدم بامن تماس گرفته وبدون دلیل وگفتن هیچ چیزدیگری بنده رواخراج کردن،البته بنده ازاول دی ماه به صورت زبانی اینکه دیگرتااخراسفندماه بیشتریه سرکارنمیرم رااعلام کرده بودم،اماالان میخواستم ازطریق اداره کارشکایت کنم،من قراردادی دردست ندارم اماساعت کاری که ازطریق سیستمی روی گوشی پرسنل نصب هست وبرگه بیمه که بیمه شدم رو دارم،ایاازمحل کارم میتونن به من عیدی وسنواتم راندهند؟واصلا شکایت بکنم دستم به جایی بندهست ؟

    mehdi alijani 26 بهمن 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1- هر کارفرما موظف به بیمه کردن پرسنل خود هست و مطابق قانون باید تا زمانی که نزد وی کار می کنند حقوق و مزایای آنها را پرداخت نماید
    2- با دلایلی که عنوان کردید (برنامه ساعات کاری و مبالغی که به حساب شما واریز می شده) می توانید رابطه کاری را به اثبات برسانید
    3- در صورت اثبات رابطه کاری کارفرما موظف به پرداخت حقوق و مزایای قانونی شما از جمله حقوق مزایای عیدی و پاداش اخر سال خواهد شدو این موضوع مستلزم طرح شکایت در اداره کار خواهد بود.
    وکیل اصفهان مشاوره رایگان
    موفق باشید

ايدا 24 بهمن 1402 پاسخ

سلام و وقت بخير
از برج ٨ سال ١٤٠٠ در دفتر فني مشغول به كار بودم كارفما حقوق قانون كار برا نميداد و كل مبلغ بيمه رو از حسابم كسر ميكرده ولي بيمه كامل برام رد نكرده
و عيدانه پايان كار سنواب برام نداده
و در برج ٩ سال١٤٠٢ بدون دليل برام گفته نيا
و از اداره كار براي دريافت بيمه بيكاري اقدام كردم
و گفتن ك نتيجه تا دوهفته براشما ارسال ميشه
براي دريافت حقوق و مطالبات و بيمه اي ك برام كامل رد نكرده باز بايد شكايت بكنم (منتظر بودم ببينم پرداخت ميكنه يا نه )
يا بايد اعتراض بدم و درخواست هامو بنويسم

    mehdi alijani 25 بهمن 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1- قانونا کارفرما موظف به پرداخت کامل حقوق و مزایای شماست
    2- این که شکایت شما در اداره کار به چه نحو و نهایتا منجر به چه نتیجه ای خواهد شد بستگی به نوع شکایت و درخواست شما دارد اگر در شکایت خود موضوع حقوق و مزایا و یا سنوات و عیدی را مطرح نکرده باشید شعبه رسیدگی کننده به این موضوع نمی تواند خارج از اختیار در این موارد تصمیمی بگیرد
    3- اگر در شکایت خود بعضی از خواسته ها را عنوان نکرده باشید می توانید مجدد طرح دعوا کنید و تقاضا کنید هر دو پرونده در یک شعبه (که شعبه اولی می باشد) رسیدگی شود.
    وکیل کیفری در اصفهان
    موفق باشید.

ن.ه 22 اسفند 1402 پاسخ

سلام وقت بخیر من از طریق یک دفترتبلیغاتی و یه اصطلاح کوچینگ ؛به عنوان ادمین استخدام شدم با من قرارداد بستن اما دست من نیست و در شرکت هست داخل قرداد قید شده بود که ادمین نباید با پیج های شرکت قرارداد جداگانه ببنده
بعد از ۶ ماه کارکردن با این شرکت سر بی احترامی بهشون گفتم دیگه کار نمیکنم و بعد از اون پیجی که دستم بود از من خواستن تا به صورت جداگانه باهاشون کار بکنم و من هم قبول کردم
یعنی هم من با اون شرکت اتمام همکاری داشتم هم شخصی که پیجش دستم بود

الان حدود ۱ماه و نیم کارکرد من رو بهم نمیدن و اتهام مشتری دزدی بهم زدن
ایا میتونم حقوقم رو طلب کنم و شکایت کنم یا خیر؟

    mehdi alijani 25 اسفند 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. بستگی به قرارداد شما با شرکت مذکور و توافق نامه شما دارد
    2. در هر حال شرکت موظف به پرداخت حقوق و حق الزحمه مورد توافق شما است
    3. می توانید از طریق شورای حل اختلاف یا اداره کار نسبت به دریافت حق و حقوق قانونی خود اقدام کنید
    موفق باشید

دادگستر 22 اسفند 1402 پاسخ

سلام
وقت بخیر
من یه شرکت ۱۰ ماه کار میکردم الان بهم گفتن از اول اسفند دیگه ما به شما حقوق نمیدیم
میتونید بدون حقوق و بیمه بیایید و اینجا کار کنید که من قبول نکردم و نرفتم .
الان متوجه شدم شرکت ۳ ماه اول کارکرد من را بیمه رد نکرده و به من هم اطلاعی نداده که بیمه نمیشم .
اول قرار داد به سری برگه تعهد نامه بابت خسارت نوشت و به ما داد امضا کردم الان ادعای خسارت میکنه و تسویه بنده را واریز نمیکنند .
برگه تعهدات اگر ۵ سال اینجا کار نکردی ۵۰۰ میلیون تومان باید خسارت بدی یا ما به شما آموزش دادیم بابت آموزش اگر از شرکت رفتی باید ۳۰۰ میلیون تومان خیارت پرداخت کنی .
این برگه ها قانونی هستند ؟؟

    mehdi alijani 25 اسفند 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. اگر می توانید ثابت کنید که سه ماهی که اشاره می کنید در شرکت حضور داشته و برای شرکت کار کرده اید با طرح شکایت در اداره کار شرکت محکوم به پرداخت بیمه و خسارات قانونی مثل سنوات و اداره کار علاوه بر جرریمه خواهد شد.
    2. برای اینکه ادعای خسارت کنند باید ابتدا ورود خسارت از جانب شما را با دلیل به اثبات برسانند که کار راحتی برای شرکت نیست
    3. معمولا شرکتها این تعهدات را می گیرند که قانونی نیست و در مورد شما در صورتی که شرکت عذر شما را خواسته نمی تواند به این مورد استناد و مطالبه وجهی از شما داشته باشد.
    موفق باشید

نظر بدهید

Call Now Button