وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

دادخواست چیست؟ + انواع دادخواست

دادخواست در حقیقت، نشان دهنده ادعایی است که خواهان به عنوان مطرح کننده دعوا نسبت به حق احتمالی خود دارد. سپس رسیدگی به آن را از دادگاه تقاضا می کند. برای شروع دعاوی ترافعی، باید فرم مخصوصی که به عنوان دادخواست شناخته می شود را تکمیل و به دادگاه ارائه نمایید. تا اینگونه دادگاه های حقوقی موضوع شما را مورد بررسی قرار دهند و رای صادر کنند. با بررسی و خواندن اطلاعاتی که در ادامه با شما به اشتراک گذاشته‌ایم، کامل تر متوجه می‌شوید که دادخواست چیست و چه مشخصاتی باید در آن ذکر شود.

بررسی دادخواست

برای دادن هر دادخواستی حداقل دو طرف وجود دارد. یک طرف خواهان دعوا و طرف مقابل نیز خوانده نامیده می‌شود. کسی که چیزی را از دادگاه می‌خواهد خواهان نامیده می‌شود. به طرف مقابل یا کسی که به دادگاه فرا خوانده‌ می‌شود تا علیه او حکمی صادر شود خوانده می‌گویند. این نکته را هم باید بدانید که، تعداد خواهان و خوانده می‌تواند متعدد باشد و از هر طرف، فقط به یک نفر محدود نیست.

محتوای دادخواست


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


 

محتوای دادخواست

مشخصات خوانده را که می‌نویسید باید علاوه بر اسم‌ و فامیل، شغل و آدرس آن را هم بنویسید. البته با توجه به وجود سامانه ثنا، فقط کافیست که شماره ملی طرف مقابل را بدهید و دیگر نیازی نیست که حتما آدرس را داشته باشید. زیرا در سامانه ثنا آدرس او موجود است و به همان سامانه ابلاغ می‌شود.

وکیل

اگر وکیل شما دارد درخواست یا دادخواست را می‌دهد، به این معنا است که، توسط وکیل شما تنظیم شده است. پس در نتیجه مشخصات ایشان را هم نیاز دارد. دیگر لزومی به مراجعه شما به دفاتر خدمات قضایی نیست. نتیجتا، اگر وکیل دارید به هیچ عنوان نباید این پیگیری ها را شخصا انجام دهید. حتما به این قضیه توجه داشته باشید مواردی چون: ثبت دادخواست، ثبت تجدید نظر و.... کاملا وظیفه وکیل شما است.

موضوع

در این برگه، چیز دیگری که وجود دارد و باید راجع به آن تعیین تکلیف کنید، موضوع است. یعنی موضوع خواسته و بهای آن، که از دادگاه می‌خواهید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید: دادخواست تخلیه، اعزام به تنظیم سند و یا الزام به پرداخت یک وجه را بگیرید‌ و هر چیز دیگری که می‌خواهید دادگاه طبق آن به دعوا شما رسیدگی کند و رای بدهد، باید در موضوع خواسته ذکر کنید.

ملزومات

هنگامی که شما یک دعوا و یک ادعا را مطرح می‌کنید، نیاز به دلایل محکمه پسندی نیز دارید. سپس باید دلایل خود را اسکن کرده و همراه دادخواست اصلی به دادگاه ارسال کنید. این کار در دفاتر خدمات قضایی انجام می‌شود. همچنین باید بدانید، دعاوی زیر ۲۰ میلیون تومان قاعدتاً باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنند. دعاوی بالای ۲۰ میلیون تومان هم به دادگاه می‌روند و در دادگاه عمومی حقوقی به آنها رسیدگی می‌شود.

مدارک مورد نیاز

مدارک مورد نیاز

 زمانی که برای ثبت دادخواست به دفتر قضایی مراجعه می‌کنید، حتماً مدارک خود را به همراه داشته باشید. به عنوان مثال اگر خانم یا آقا هستید و مشکل خانوادگی دارید حتما باید شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه همراه شما باشد. یا یک مدرک که شماره ملی شما بر روی آن قید شده باشد. این مسئله مهم نباید فراموش شود. همینطور، اگر می‌خواهید طلبی را مطالبه کنید باید در واقع اسنادی را که نشان دهنده این است که، شما طلب دارید همراه خود داشته باشید؛ که آن سندها می تواند شامل رسید اسناد دیگر و قرارداد نیز باشد. در مثالی دیگر، اگر قرار بر این بوده، که برای شما انتقال سند انجام شود و قرار به سرانجام نرسیده است؛ باید قولنامه و عدم حضور را هم که از دفترخانه گرفتید، همراه خود داشته باشید. زیرا تمام این‌ مدارک، آنجا اسکن می‌شود و زمینه دادخواست شما می‌شود.

بعد از آن، دادخواست شما نیز کامل به طرف مقابل ارسال می‌شود. در این بازه زمانی، اداره انفورماتیک قوه قضاییه این پرونده ها را تقسیم کرده و یک پیام برای شما ارسال می‌شود که شعبه مورد نظر و روزی را باید در آنجا حاضر باشید را اطلاع رسانی کرده است. باید حتما اصل مدارک را با خود ببرید زیرا جلسه اول رسیدگی باید اصل مدارک همراه شما باشد. این نکته ام حتما به یاد داشته باشید که اگر شما طرف دعوایی قرار گرفتید و طرف مقابل شما اصل اسناد را در جلسه اول همراه خود نیاورده بود، دادگاه باید آن دعوا را رد کند.

انواع دادخواست

انواع دادخواست

 دادخواست نخستین: سندی است که به وسیله آن خواهان با تسليم ادعاها، ادله و خواسته خود به دادگاه درخواست رسیدگی و صدور رای میکند که در واقع دادرسی در این مرحله آغاز می‌شود.

دادخواست تجدید نظر: یکی از متداول ترین مراحل اعتراض است به رایی که در دادگاه نخستین صادر شده است، در قانون آیین دادرسی مدنی به توضیح، احکام و قوانین مربوط به آن معلوم شده است .

دادخواست واخواهی: محکوم علیه غایب حق دارد نسبت به حکمی که بر زیانش صادر شده اعتراض کند.

دادخواست طاری: دادخواستی که در جریان دعوای ادعا شده تقدیم میگردد. که باید با دادخواست در حال تذرع ارتباط کامل داشته باشد یا سر منشایی از آن باشد.

دادخواست اضافی: سندی است که خواهان اضافه بر دعوای قبلی دعوای دیگری مطرح می‌کند.

 دادخواست متقابل: سندی است که خوانده در مقابل و بر عليه خواهان اصلی اختلافی را مطرح می‌کند.

 خواست فرجام خواهی: یکی از روش‌هایی است که با کمک آن می‌توان به حکم صادر شده از دادگاه اعتراض کرد. در این قسمت، دیوان عالی کشور حکم صادر شده را مورد وارسی قرار می‌دهد تا در صورتی که با شرع یا قانون تناقضی داشت، آن را دوباره به دادگاه صلاحیت بفرستد.

دادخواست اعاده دادرسی: یکی از راه‌هایی است که با آن می‌شود از رای دادگاه شکایت کرد یا از روش‌هایی که می‌توان از طریق آن به حکمی که دادگاه صادر کرده است اعتراض نمود.

دادخواست جلب ثالث: سندی که به وسیله آن شخص ثالث به دادرسی احضار می‌شود.

 دادخواست ورود ثالث: سندی که به خاطر آن شخص ثالث وارد دادرسی می‌شود.

نتیجه‌ گیری

با توجه به مقاله ای که مطالعه کردید؛ ابتدا برای شروع رسیدگی در دادگاه، مستلزم به ارائه دادخواست هستید. سپس دادخواست، به دفتر دادگاه فرستاده می‌شود و طبق ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی، هیچ دادگاهی نمی‌تواند به دعوایی رسیدگی کند، مگر اینکه فرد یا افراد ذی نفع، وکیل، قائم مقام یا نماینده قانونی آن‌ها، رسیدگی به دعوا را برابر قانون تقاضا کرده باشند. متقاضیان باید به دفاتر خدمات قضایی، مراجعه کنند و با تکمیل اطلاعات به شکل آنلاین و الکترونیکی، دادخواست خود را به ثبت برسانند. سپس برای معاونت ارجاع فرستاده می‌شود و این معاونت دادخواست‌ها را به ترتیب برای شعبه‌ها ارسال می‌کند.

در پایان

در این مقاله مطالبی در زمینه‌ی دادخواست به شما مخاطبین عزیز ارائه شد. توصیه‌ می‌کنیم برای تنظیم متن دادخواست حتما از یک وکیل آگاه در این زمینه راهنمایی بگیرید. وکیل اصفهان در خدمت شما عزیزان است تا در این زمینه شما را یاری کند و به نتیجه‌ی مطلبوب خود برسید.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button