وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

چگونه بیمه بیکاری بگیریم؟

بیمه بیکاری، پشتوانه ای برای افراد است. برای همه ما ممکن هست که شرایطی به وجود بیاد که نتوانیم برای مدتی در بیرون از خانه فعالیت نماییم. به عنوان نمونه فردی که باید هر روز به محل کار خود برود، تصادف می کند. با توجه به شدت سانحه این فرد قادر نخواهد بود تا چند روز الی چند ماه به سر کار رفته و اشتغال نماید. در این صورت معیشت این فرد و خانواده اش چه خواهد شد؟

بیمه بیکاری، حامی گروهی است که به صورت غیردائمی و غیرارادی، نمی توانند به سر کار بروند. با در نظر داشتن نوسانات بالای بازار اقتصاد، این امکان وجود دارد که افراد به صورت اجباری، پیشه خود را از دست بدهند. در این چنین موقعیت ها، باید فرد بتواند نیازهای معیشتی خود را تامین نمایید. ورود کرونا موجب شد، فروشگاه های زیادی تعطیل شوند. به همین دلیل درصد بیکاری فزونی یافت. برای این بحران غیرارادی، باید به بیمه بیکاری تکیه کرد.

تعریف شاغل و بیکار در بیمه بیکاری

تا حدی می توان شاغل را تعریف کرد که اگر فردی را در نظر بگیرید که بدون هیچ دستمزدی برای یک فرد کار می نماید، باز هم آن فرد جزو افراد شاغل است. به همین دلیل تعریف شغل، تعریفی کلی هست. بیکار فردی است که هیچ کاری را برای رفع نیازهای معیشتی انجام نمی دهد.


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


در مورد سازمان تامین اجتماعی

در مورد سازمان تامین اجتماعی

این سازمان در راستای یک حامی برای افراد کارگر و خدمات دهی در راستای افراد بازنشسته، بیمه بیکاری، درمانی و عوامل دیگری در سال هزار و سی صد و سی و یک به عنوان یک سازمان عظیم برای پشتوانه افراد شاغل تاسیس گردید. هم اکنون حدود چهل و دو میلیون نفر بیمه‌شده در سرتاسر میهن عزیزمان ایران وجود دارد. برای اینکه هر فردی بتواند زیر چتر این سازمان قرار بگیرد، ابتدا لازم است در مورد شرایط و ضوابط این سازمان بداند.


صفر تا صد قوانین کارآموزی


از شرایط بیمه تامین اجتماعی

اشخاص برای این که بتوانند زیر چتر بیمه‌ تامین اجتماعی باشند، لازم است شرایطی را دارا باشند تا این سازمان، شما را جزئی از خویش نماید. ما در این مقاله به بررسی برخی از این شرایط خواهیم پرداخت.
-برای آقایان لازم است، حتما دارای کارت پایان خدمت باشند. این شرط بسیار ضروری است.

-لازم است تا 30 روز بیمه‌ را پرداخت نمایید تا به صورت رسمی عضو این سازمان شوید.

-اگر کارت پایان خدمت ندارید نگران نباشید، شما می توانید یکی از حرفه های خوب را یاد گرفته و از همان کار پروانه کسب خود را به دست بیاورید. سپس این پروانه کسب را به سازمان تامین اجتماعی برده و درخواست عضویت در بیمه نمایید.

-پس از این که ثبت نام شما به اتمام رسید. کدی را به شما خواهند داد، که کد شخصی و منحصر به فرد بیمه شماست. همان گونه که کدملی شما، نشان دهنده هویت شما در کشور عزیزمان ایران است. کد بیمه‌شما نیز به عنوان هویتی در سازمان تامین اجتماعی قرار گفته است.

-شما تا سن 50 سالگی فقط فرصت دارید تا درخواست ثبت نام در بیمه‌تامین اجتماعی را نمایید.

-اگر قبل از این که 50 ساله شوید، حداقل به مدت ده سال، سابقه واریز بیمه را داشته باشید، می توانید بعد از گذشت سن از 50 سال، ادامه بیمه خود را پرداخت نمایید.

-اگر سن شما بیش تر از 50 سال و در حدود 53 سال است. زمانی که درخواست عضویت در بیمه تامین اجتماعی را می دهید، باید مازاد این 3 سال دیرکردن در عضویت را پرداخت نمایید.

-آن دسته از افرادی که قبل از سن پنجاه سالگی، بیش تر از ده سال سابقه پرداخت بیمه را باشند. شرط داشتن سن برای آن ها محروم خواهد شد.

وظایف سازمان تامین اجتماعی در مقابل افراد

وظایف سازمان تامین اجتماعی در مقابل افراد

تامین اجتماعی همان گونه از مردم پول می گیرد، به همان مقدار هم باید به افراد خدمت رسانی نماید. این سازمان در قبال اشخاص وظایف و تعهداتی دارد که باید به آن ها بپردازد ما در این زیر به برخی از این تعهدات و وظایف این سازمان خواهیم پرداخت:

-حمایت در مواقعی که شخص دچار سانحه، بیماری و بارداری شده است.
-وظیفه دادن مستمری برای افراد بازنشسته
-مستمری برای افرادی که از کارافتاده هستند.
-مقرری بیمه بیکاری
-دادن عیدی برای افراد بازنشسته
-پرداخت مستمری برای بازماندگان (این دسته برای افرادی شامل است که سرپرست خانواده آن ها بیمه‌بوده و اکنون فوت شده است)

فرصت لازم برای اعلام بیکاری و دریافت مزایای بیمه بیکاری

در قانون هر کشوری همه چیز مدت زمان خود را می طلبد. اگر مدت زمان اعلام یک فرایند، در برخی موارد بیش از حد طول بکشد. ممکن است شما نتوانید از راه قانون حق خود را طلب نمایید. فردی که در اثر سانحه مجروح شده است. باید در مدت زمان مشخصی به بیمه بیکاری شرایط و وضعیت خود را اطلاع دهد، در غیر این صورت و در صورت اقدام دیرهنگام، امکان استفاده از این مزایا وجود ندارد.

فردی که بیمه‌شده است باید حداقل بعد از گذشت 30 روز از اشتغال نکردن خود، این شرایط را به سازمان اطلاع دهد. در واقع شما شرایط خود را برای واحد کار و اموراجتماعی توضیح دهید. این واحد، مسئولانی را برای تحقیق و بررسی خواهند فرستاد.

انواع شعبه های سازمان تأمین اجتماعی پس از این که تایید نمودند شما کاربر گرامی شرایط ادامه به کار را ندارید، برای شما مستری در نظر خواهند گرفت.

مدارک عمومی لازم برای بیمه بیکاری

مدارک عمومی لازم برای بیمه بیکاری

برای دریافت‌بیمه بیکاری، مانند دیگر سازمان ها، باید مدارکی را تحویل سازمان داد. ما در این زیر این موارد لازم را نام خواهیم برد:
-4 قطعه عکس سه در چهار
-کپی و اصل آخرین مدرک تحصیلی
-هم اصل و هم کپی شناسنامه و کارت ملی
-هم اصل و هم کپی مدرکی که مشخص کند شما در یک مکان کار می نمایید.
-برای آقایان لازم است که اصل و کپی کارت پایان خدمت را به همراه داشته باشند.
-اولین صفحه دفترچه بیمه، باید کپی گرفته شود.
-معرفی نامه کارفرما را باید به همراه داشته باشد.
در رابطه با آخرین گزینه ضروری ترین توضیح این که برای گرفتن مستری بیمه بیکاری، صاحب کار لازم است نامه ای را در خصوص شاغل بودن فرد مصدوم، به اداره کار مرکزی بدهد. دلیل این که کارگر وی بر اثر چه سوانحی بیکار شده است را باید به صورت کتبی نوشته و امضاء نماید.

ثبت‌نام غیرحضوری بیمه بیکاری

برای همه ما ممکن است شرایطی پیش بیاید که به صورت حضوری نتوانیم یک سری از کارهای خود را انجام دهیم. فروشگاه اینترنتی هم به همین منظور روز به روز گسترش می یابد. این به دلیل این هست که تعداد کثیری از مردم خرید غیرحضوری را به خرید حضوری ترجیح می دهند. در خصوص ثبت نام برای بیمه بیکاری نیز، سامانه ای وجود دارد که شما می توانید بدون این که به اداره بروید، به صورت غیرحضوری درخواست خود را ثبت نمایید.

این که شما حتما باید به صورت حضوری به اداره بروید، اجباری نیست و می توانید از خدمات غیرحضوری این بیمه استفاده نمایید. همه ی اشخاص می توانند به آدرس bimebikari.mcls.gov.ir رفته و درخواست خود را اعلام کنند. این را در نظر داشته باشید که تمامی این مراحل برای دریافت مستری، به صورت غیرحضوری نیست. شما باید در آخرین مراحل این امر، به صورت حضوری، در این اداره حضور یابید.

برای طی شدن این امر، کد ملی خود، شماره‌بیمه و شماره‌بیمه مختص کار خود را را وارد نمایید. بعد از وارد نمودن این اعداد و ارقام، دکمه ادامه را بزنید تا در این سامانه تقاضای شما مورد ثبت قرار گیرد. شماره‌بیمه، همان کدی هست که بر روی برگه اول دفترچه شما درج گردیده است. شماره محل کار نیز، محلی هست که شما حداقل 30 روز در آن جا کار کرده اید.

محاسبه مبلغ پرداختی این بیمه

محاسبه مبلغ پرداختی این بیمه

بیمه بیکاری، حدود 55 درصد حقوق اصلی شما را به شما خواهد داد. به عنوان نمونه اگر در هر ماه 8 میلیون درآمد دارید. 4 میلیون و 400 هزار تومان بیمه بیکاری برای شما در هر ماه مستمری خواهد داد. البته این را در نظر داشته باشید که اگر فرزند داشته باشید این مستمری، برای هر فرزند 10 درصد افزایش می یابد.

البته در این سازمان تعداد فرزند نیز مهم می باشد. در این اداره فقط تا 4 فرزند، افزایش مستمری تعلق می گیرد. به عبارت دیگر اگر شما صاحب 5 الی 7 فرزند باشید، در حد 4 فرزند برای شما افزایش مستمری خواهد داشت و برای بقیه تعداد افراد خانواده، خیر.

زمان واریز حقوق و دلیل قطع شدن این بیمه

در بیش تر مواقع واریز حقوق این مستمری بگیران، از دهم تا 15 ام هر ماه صورت می پذیرد. اگر مستمری شما را ظرف این مدت واریز نکردند باید به شعب‌بیمه تامین اجتماعی سر زده و مشکل را بپرسید.

در موارد ذیل اگر فرد مستمری بگیرد، از دریافت حقوق، محروم می شود:

-فرد مستمری بگیر، دوباره به کار بپردازد.
-مستمری بگیر، از پیشنهاد مثبت به شغلی مشابه، سر باز زند.
-مستمری بگیر، حقوق بازنشستگی نیز دریافت نماید.
-مدت زمانی که سازمان برای مستمری دادن در نظر گرفته است، پایان پذیرد.
-مستمری بگیر، در قید حیات نباشد.

سخن آخر

ما در این مقاله به بررسی سازمان تامین اجتماعی، دلایل واریز حقوق برای افراد توسط این سازمان و بیمه بیکاری صحبت کردیم. امیدواریم با خواندن این مقاله به طور کامل و صحیحی در مورد بیمه بیکاری اطلاعات کسب کرده باشید. از همراهی شما کاربر گرامی صمیمانه سپاس گذاریم.

 

برای اطلاعات بیشتر می توانید با وکیل اصفهان در ارتباط باشید

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button