وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

بیمه اجباری است یا اختیاری؟ +تفاوت بیمه اجباری با خویش فرما

سلام خدمت همه‌ی شما همراهان عزیز. خیلی خوشحالم که با یکی از مقالات کاربردی از سایت وکیل اصفهان در خدمت شما هستم. در شروع باید از شما بپرسم به نظر شما  در صورت بروز حادثه برای شخصی، بهترین ضمانت برای جبران خسارت برای این فرد چه سازمان یا چه فردی است؟ اصلا نهادی وجود دارد که به افراد کمک کند تا اموالی را که توان مالی جایگزینی مجدد آن‌ها را ندارند، جایگزین کنند؟ به چه میزان با مسائل مرتبط با بیمه آشنا هستید؟ اصلا بیمه در چه مواردی اجباری است و در چه مواردی اختیاری است؟ و تا چه حدود با بیمه‌ی اجباری و خویش‌فرما آشنا هستید؟ در این مقاله قصد دارم در ابتدا به مفهوم بیمه بپردازم. سپس به بخشی از پرسش‌هایی که در این زمینه دارید پاسخ دهم. با من همراه باشید.

دیدگاه شما نسبت به بیمه چیست؟

 

گاهی مواقع توانمندی مالی افراد و موسسات در سطحی است که هزینه‌ی جبران برخی از خطرها و خسارت‌ها را تامین کنند. اما بخش زیادی از حوادث با میزان خسارتی که به همراه دارند روند عادی زندگی افراد و در جریان معمول فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی اختلال ایجاد می‌کند. Insurance  یکی از روش‌های مقابله با ریسک، ساز و کاری است که بیمه‌گر در صورت وقوع حادثه برای بیمه‌گذار در بازه‌ی زمانی مشخص، متعهد می‌شود خدماتی را ارائه دهد یا به سبکی جبران کند. پس بیمه‌گر با پرداخت حق بیمه از جان، مال، مسئولیت خود یا دیگری محافظت می‌کند. در مقابل بیمه‌‌گر شخصی است که با دریافت حق بیمه متعهد می‌شود در صورت بروز حادثه جبران خسارت کند. Insurance در دو دسته‌ی اموال و اشخاص می‌تواند در هنگام وقوع اتفاق ناگوار جلوی ضرر مالی شما را بگیرد. خدماتی که سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌دهد در دو دسته‌ی بیمه‌ی خویش‌فرما و اجباری است.

 

بیمه‌ی اجباری

براساس قانون کار، تمام کسانی که در ازای دریافت حقوق و دستمزد در شرکت‌ها، موسسات و نهادها انجام وظیفه می‌کنند؛ کارفرما موظف است این کارمندان را بیمه کند. کارفرما با این امر با توجه به نوع سازمان قراردادی کارمندان را نسبت به ارائه‌ی بیمه‌های بازنشستگی، دولتی درمانی، بیکاری، حوادث و تصادفات تحت پوشش قرار می‌دهد. بیمه‌هایی که اجرای آن‌ها از نظر حفظ منفعت‌های عمومی یا قوانین بین‌المللی و مصالح اجتماعی از سمت قانون‌گذار اجباری است و موظف هستیم داشته باشیم اجباری هستند. مثلا داشتن بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث ضروری است تا در صورت بروز حادثه بخش زیادی از خسارت را شرکت ارائه دهنده‌ی این پوشش بپردازد. مرسوم‌ترین نوع Insurance اجتماعی است که توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شود. ویژگی بارز این نوع خدمات این است کارفرما بخش بیشتر حق بیمه را پرداخت می‌کند و درصد کمتر توسط شخص پرداخت می‌گردد.

 

خدمات ارائه شده در بیمه‌ی اجباری

 

1- پرداخت هزینه‌های درمان در زمان بیماری، وقوع حادثه و بارداری

 

2- پرداخت حقوق ماهانه در دوران بازنشستگی و از کار افتادگی شخص

 

3- پرداخت حقوق ماهانه در صورت فوت شخص به خانواده یا ذی نفع‌های وی

 

4- پرداخت حقوق ماهانه در صورت بیکاری فرد

 

5- اعطای کمک هزینه‌ی ازدواج به فرد بیمه شده

 

بیمه‌ی خویش‌فرما

اگر از دسته افرادی هستید که کارفرما ندارید می‌توانید از این سبک بهره ببرید. همچنین  افرادی که از این خدمات بی‌بهره هستند، می‌توانند از این نوع استفاده کنند. شما با مراجعه به یکی از شعبه‌های ارائه دهنده‌ی این نوع خدمات می‌توانید درخواست انعقاد Insurance بدهید و در مقابل پرداخت حق‌بیمه از مال، جان خود  و عزیزان‌تان حفاظت خواهید کرد. نهادهای ارائه دهنده این نوع بیمه معمولا به افرادی که تحت پوشش قرار می‌گیرند این خدمات را ارائه می‌دهند:

1-پوشش‌های درمانی

 

2- امکان بازنشستگی بر اساس میزان سابقه پرداخت حق بیمه

 

3- ارائه‌ی پوشش‌های کمک هزینه از کار افتادگی

 

4- ارائه‌ی پوشش فوت و دریافت مستمری برای سایر افراد خانواده یا اشخاص ذی نفع

 

5- ارائه‌ی خدمات درمانی

 

6- ارائه‌ی وسایل کمک پزشکی

 

بیمه‌ی خویش‌فرما به دو دسته تقسیم می‌شود:  اختیاری و ویژه‌ی صاحبین کسب‌و‌کار.

 

بیمه ی اختیاری

این نوع Insurance ویژه‌ی افرادی است که تحت پوشش بیمه‌ی خاصی نیستند. بعد از انعقاد قرارداد شخص باید حق بیمه‌ی خود را در زمان تعیین شده پرداخت کند.  مبلغ حق‌‌بیمه منعطف می‌باشد. متقاضیان این نوع خدمات می‌توانند میزان پرداخت حق‌بیمه خود را بین حداقل و حداکثر  شخصا هر سال تعیین کنند. برای نگه داشتن ارزش پول ضمن تمدید مجدد بیمه‌نامه متقاضیان می‌توانند تا 10 درصد مبلغ حق‌بیمه را افزایش دهند. در صورت عدم پرداخت بیمه‌نامه نهایت تا 120 روز بعد از آخرین پرداخت ارائه‌ی خدمات لغو می‌گردد.  بیمه‌شدگان اختیاری با توجه نوع سازمانی که خدمات را دریافت می‌کنند، می‌توانند پوشش‌هایی از قبیل مســتمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و تعهداتی شامل درمان، هزینه‌های پروتز و اروتز، هزینه کفن‌ودفن و کمک هزینه ازدواج، ازکارافتادگی جزئی، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری را دریافت کنند.

 

بیمه‌ی صاحبین کسب و کار  و مشاغل آزاد

افرادی که حرفه یا شغلی دارند، کارفرما هستند و یا حتی کارگر  می‌توانند از این نوع خدمات بهره ببرند. حداکثر سن برای استفاده از پوشش‌ها در سازمان‌های مختلف متفاوت است.  در اغلب اوقات زنان تا 45 سال و مردان تا سن 50  می‌توانند تحت این خدمات که توسط سازمان‌ها ارائه می‌‍‌شوند قرار گیرند. معمولا اگر سن متقاضی بیش از حداکثر سن تعیین شده توسط سازمان مربوطه باشد باید به میزان مازاد سنی خود، سابقه‌ی حق پرداخت  نزد سازمان داشته باشند. سپس این اشخاص  می‌تواند از خدمات و پوشش‌های ارائه شده استفاده کند. شخصی که از این زیر شاخه‌ی بیمه‌ی خویش‌فرما استفاده می‌کند در صورت داشتن سابقه‌ی پرداخت حق بیمه اگر بعد از مدتی در جایی مشغول به کار شود این شرایط برای او فراهم است که از سابقه‌ی بیمه‌ی خود پس از اشتغال در کارگاه و محل کار جدید بهره ببرد.

 

تفاوت بیمه‌ی اجباری با خویش‌فرما

در سبک خویش‌فرما و زیرشاخه‌های آن شما می‌توانید نوع بیمه و پوشش‌های کاربردی نسبت به شرایط خودتان انتخاب کنید. اگر به صورت اجباری قصد دارید تحت پوشیش قرار بگیرید باید تمامی خدمات و تعهدات در چارچوب قانون بهره ببرید. مهم‌ترین و اصلی‌ترین شرایط بهره‌مندی استفاده از بیمه‌ی اجباری وجود رابطه‌ی کارمند و کارفرما است. کارفرما موظف است نیروهای خود را تحت پوشش در بیاورد در غیر این صورت عواقب بسیار سنگینی دارد. درصد حق بیمه معمولا  در بیمه‌ی خویش فرما 27 درصد است که تماما توسط بیمه‌گذار پرداخت می‌شود. اما در صورت اجباری 30 درصد است که 23 درصد سهم  کارفرما و 7 درصد توسط کارگر پرداخت می‌گردد. افرادی که از خدمات خویش‌فرما استفاده می‌کنند به علت اینکه کارفرما ندارند و در مکان‌های دارای کد کارگاهی کار نمی‌کنند، مشمول قانون کار نمی‌شوند و پوشش بیکاری ندارند. اما اشخاص در خدمات اجباری توسط سازمان‌ها  مشمول این پوشش هستند.

درپایان

در این مقاله سعی کردم دید متفاوتی نسبت به بیمه به شما مخاطبان عزیز ارائه دهم. تاکید می‌کنم این خدمات محافظ خوبی برای مال، جان خود و عزیزانتان باشد. با توجه به مطالب ارائه شده در این مقاله تا حدودی به شما در انتخاب نوع بیمه کمک کردم. در صورتی که هنوز ابهامات و سوالاتی در رابطه با این خدمات دارید با وکیل اصفهان در ارتباط باشید. در خدمت شما هستیم تا با راهنمایی‌های بیشتر به شما کمک کنیم با ما همراه باشید.

 

مهدی علیجانی، بهترین وکیل پایه یک دادگستری اصفهان از نظر مردم، می‌تواند در زمینه بیمه و تمام موارد حقوقی دیگر همراه و راهنمای شما باشد. شما از طریق صفحه‌ی تماس می‌توانید از راهنمایی ایشان بهره‌مند شوید. منتظر نظراتتان هستیم.

 

در این مقاله سعی ما بر این بود که مطالب مفیدی را به شما ارائه بدهیم و به سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد، پاسخ بدهیم. اگر باز هم در این زمینه سوالی دارید، می‌توانید با وکیل پایه یک دادگستری، آقای مهدی علیجانی مطرح کنید.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button