وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

انواع طلاق + شرایط رجوع

طلاق از مصدر طلق یطلق، به معنی گشودن، رهایی، آزاد کردن و یک کلمه‌ی عربی است. و به معنای پایان دادن قانونی به یک ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است که بعد از آن حقوق متقابلی که بین زوجین، به هنگام ازدواج بوده؛ از بین می‌رود. به هنگام ازدواج زن و مرد تصور می‌کنند که زندگی مشترک آنها پایان بسیار خوبی خواهد داشت و تا ابد در کنار هم خواهند بود. ولی ممکن است به مرور یکسری اختلافات و مشکلات بین زوجین پیش بیاید که ناگزیر باشند از هم جدا شوند. و به زندگی مشترک خود خاتمه بدهند. اين عمل اغلب اوقات زمانی رخ می‌دهد که استحکام زناشویی از بین می رود و تنش و ناسازگاری بین زوجین به وجود می‌آید. در ادامه ی بحث، در وکیل اصفهان قصد داریم مطالبی راجع به متارکه و انواع آن ارائه دهیم.

تعریف و مفهوم طلاق:

عده ای از حقوقدانان این عمل را یک ایقاع تشریفاتی می‌دانند که به سبب آن، مرد به حکم دادگاه زنی را که به طور دائم در قید زوجیت او بوده را رها می‌کند. برخی دیگر گفته اند؛ «که طلاق انحلال نکاح دائم در قید زوجیت او است رها سازد.» برخی دیگر نیز گفته اند: «متارکه یعنی انحلال عقد نکاح دائم با شرایط و تشریفات خاص، از جانب مرد یا نماینده ی قانونی او.

موجبات جدایی چیست؟

این موجبات مواردی است که مجوز این امر به حساب می‌آید. و با استناد به آن امکان اقدام به جدایی وجود دارد. در ادامه قصد داریم قوانین مربوط مدنی مربوط به موجبات جدایی را بیاوریم و مختصر راجع به آن توضیح دهیم.

ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی:

اراده ی مرد: طبق این قانون ،طلاق در دست مرد بوده و به اراده ی منحصر او بستگی دارد. همچنین طبق این قانون مرد هر وقت که اراده کند و بخواهد می‌تواند از زن خود جدا شود.

ماده های ۱۰۲۹، ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ قانون مدنی:

درخواست زن: طبق این مواد، در بعضی موارد به زوجه اجازه داده شده که از حاکم درخواست طلاق کنند. و دلایل آن در آیات و روایات آمده است. طبق گفته ی آیت اله حسین حلی: «در صورتی که زندگی زناشویی و بقاء نکاح را دشوار کند، زن این حق را دارد که برای درخواست طلاق به حاکم مراجعه کند.»

مواد ۱۱۴۵ و ۱۱۴۶ قانون مدنی:

توافق زوجین: طبق این ماده ها، تراضی زن و‌ مرد به‌ متارکه، یکی از موجبات دیگر طلاق است. این مورد در قوانین حمایت از خانواده مصوب ۴۶ و ۵۳ کاملا پذیرفته شده است.

تعریف طلاق

آیا بطلان ازدواج با طلاق تفاوت دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم: بله- بطلان ازدواج به این معناست که ازدواجی که انجام شده است از اول بی اعتبار و باطل بوده است.

رجوع در طلاق چیست؟

رجوع یعنی با خواست و اراده ی مرد، در هنگامی که حقی برای رجوع مرد به همسر خود پس از طلاق، وجود داشته باشد، بدون نیاز به عقد نکاح مجدد و بدون رعایت شرایط خاص، زن شوهر دوباره به هم محرم می‌شوند. بر اساس قابل بازگشت بودن و یا غیرقابل رجوع بودن، آنها را به دو نوع بائن و رجعی تقسیم کردیم. که در ادامه توضیح خواهیم داد.

انواع متارکه در اسلام:

متارکه در اسلام دو نوع است. بائن و  رجعی. در ادامه قصد داریم به طور مختصر انواع آن را تعریف کنیم.

جدایی بائن:

این نوع طلاق طبق ماده ۱۱۴۴ قانون مدنی، بر خلاف  رجعی طلاقی است که مرد حق متارکه با او بوده است. و بعد از ثبت جدایی امکان رجوع برای مرد وجود ندارد. این نوع، مشتمل بر چهار مورد است:
۱/ طلاق زمانی باشد که زن باکره و دوشیزه باشد.
۲/ زمانی انجام شود که زن یائسه شده باشد.
۳/ طلاق‌مبارات و خلع
۴/ طلاقی که بعد از سه بار و به صورت متوالی به عمل آید. (زن و شوهر سه بار ازدواج کنند یا رجوع کنند و‌طلاق بگیرند.)

جدایی رجعی:

این نوع به معنای رجوع و بازگشت است. طبق ماده ۱۱۴۸ قانون مدنی، یکی دیگر از انواع جدایی محسوب می‌شود. که به سبب آن، در مدت عده، مرد می‌تواند به همسر خود رجوع کرده و بدون اینکه مجددا عقد نکاح صورت بگیرد، با او زندگی کند. این نوع، به طور کامل به اراده ی مرد بستگی دارد. و زن نمی‌تواند مانع رجوع مرد شود! جدایی رجعی بر خلاف بائن است. که مرد بعد از جدا شدن از همسر خود، دوباره‌ قصد داشته باشد به زندگی مشترک خود برگردد. طلاق رجعی زمانی صورت می‌گیرد. که هر دو مورد ذیل به طور همزمان وجود داشته باشند:

۱/ پس از طلاق، زن باید عده ی خود را نگه دارد. و‌ همچنین نمی‌تواند بعد از طلاق دوباره با مرد دیگری ازدواج کند. پس طلاقی که عده ندارد، مثل طلاقی که پس از رابطه‌ی زناشویی و متارکه زن های یائسه را نمی‌توان به عنوان رجعی حساب کرد. بلکه طلاق آنها بائن است.
۲/ در مدت عده، بتوان از طلاق رجوع کرد و‌ بدون نیاز به عقد نکاح مجدد، زندگی مشترک را ادامه داد. پس در مواردی که زن نیاز به نگه داشتن عده باشد. ولی رجوع از آن، از لحاظ قانونی ممکن نباشد؛ را نمی‌توان جزء طلاق‌های رجعی به شمار آورد.

شرایط متارکه چیست؟

شرایط رجوع طلاق‌های بائن و رجعی:

بائن: در صورتی که طلاق‌بائن انجام شود و زن یائسه و یا باکره باشد، زن مطلقه عده ی طلاق را ندارد و بذل مهریه و طلاق، بین دو طرف قطعی می‌شود. در این حالت زن و‌مرد نمی‌توانند از طلاق یا مالی که بذل کرده اند، رجوع کنند. ولی اگر زن عده داشته باشد، هم نیز مرد در زمان عده حق رجوع  را ندارد. زیرا با اخذ بذل، طلاق‌بائن شده و‌ حق رجوع از بین رفته است. فقط زمانی که زن، از بذل رجوع کند طلاق‌بائن تبدیل به رجعی شده. و مرد حق رجوع را بدست می‌آورد.

رجعی: در این نوع، به اراده و خواست مرد بستگی دارد و برای محقق شدن رجوع نیازی نیست که حتما اراده و خواست زن اعلام شود. پس اگر مردی بدون اطلاع از زن سابق خود، رجوع کرد. و قصد را اعلام کند کافیست تا از همان زمان، دوباره زندگی مشترک و پیوند زناشویی آنها آغاز شود. همچنین چون زن در اثر رجوع مرد، مجددا یکسری تکالیفی در زندگی زناشویی خود پیدا می‌کند، باید پذیرفت که فقط زن از تاریخ مطلع شدن از رجوع مرد مکلف به رعایت وظایف زناشویی در مقابل مرد است. در اینجا نکته مهمی که وجود دارد این است که این رجوع حتما باید در طول مدت یک ماه از تاریخ رجوع به ثبت برسد. در غیر اینصورت ممکن است به مجازات عدم ثبت رجوع پس از طلاق شود!

شرایط و موجبات جدایی چیست؟

وکیل‌ طلاق کیست؟

وکیل طلاق به وکیلی گفته می‌شود، که با قبول وکالت زوجین، از حقوق آنها از جمله نفقه، مال و اموال، مهریه، حق فرزند و سایر موارد مربوطه در دادگاه دفاع کند. برای این کار لازم است آن وکیل تجارب و ویژگی هایی داشته باشد.
در اینجا نکته مهمی که وجود دارد این است که باید بدانید حق الوکاله وکیل در این بحث، ربطی به نتیجه ی پرونده نخواهد داشت و تنظیم این چنین قراردادی کاملا توافقی است. همچنین وکیل  برای همه کسانی که اقدام به این عمل می‌کنند، و می‌خواهند علاوه بر اطمینان از اینکه کاملا آگاهانه عمل می‌کنند، کمترین آسیب را از این موضوع متحمل شوند. آماده ی خدمت رسانی است.

در انتها...

طلاق یکی از مهم ترین تصمیم هایی به شمار میرود که یک فرد در زندگی اش میگیرد. لذا تصمیم بسیار مهمی در زندگی محسوب می‌شود. فراموش نکنید که این یکی از راهکار های حل مشکلات زن و مرد است نه آخرین راه حل! بهترین وکیل اصفهان، آقای مهدی علیجانی می‌تواند در این امر به شما کمک کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را در این شرایط بگیرید.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button