وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

آشنایی با مراحل شکایت از کارفرما و جایگاه پیشه ور

آشنایی با مراحل شکایت از کارفرما و جایگاه پیشه ور

شکایت از کارفرما : ممکن است برای هر کدام از ما پیش بیاید. لازمه این دادخواست، دانستن یک سری اصول و قوانین است. اگر شما قصد دارید دادخواستی علیه صاحب پیشه خود داشته باشید، باید اطلاعات ارزنده ای را در این رابطه کسب نمایید. ما اینجاییم تا شما را در این امر راهنمایی کنیم.

آشنایی با مفهوم پیشه گر، اولین گام برای شکایت از کارفرما

هر فردی که صاحب تولیدی یا دارای هر نوع کسب و کاری می باشد، نیاز دارد چند نفر او را در این امر یاری نمایند. این افراد قادر هستند شریک وی یا پیشه ور باشد. کارگر کسی است که اگر صاحب کسب و کار در فعالیت خود شکست بخورد یا از فعالیت خود سود بسیاری ببرد، برای دستمزد پیشه ور هیچ تفاوتی ندارد. پیشه‌ور کسی است که فقط حقوق می گیرد و سود یا زیان هیچ ربطی به وی ندارد.

کارگر شخص حقوقی نبوده و تنها یک شخص حقیقی است. شخص حقوقی شخصی است که قانون کار، این شخص را به عنوان پیشه ور نشناخته و قانون به وی شخصیتی مستقل از دیگر افراد اعطا کرده است. شخص حقیقی، شخصی است که در حیطه حق و تکلیف قرار می گیرد. ما در ادامه صاحب پیشه را توضیح داده و نحوه شکایت از کارفرما را توضیح خواهیم داد.


وکیل اداره کار در اصفهان


مفهوم مالک پیشه

حال که مفهوم کارگر را دانستیم، بهتر است برای شکایت از کارفرما نیز اطلاعات بیش تری کشف نماییم. در قانون کار جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران و در ماده 3 صاحب یک فعالیت به صورت زیر تعریف شده است.

صاحب کار ممکن هست شخص حقوقی و حقیقی باشد. صاحب کار باید به کارگرانش در ازای کار، دستمزد بدهد.

به عبارت دیگر صاحب کار به کسی گفته می شود که دیگران برای وب کار کنند و حقوقی را پرداخت نمایند. در ادامه در مورد نحوه شکایت از کارفرما بیش تر و بهتر توضیح خواهیم داد.

مشکلات مربوط به روابط کارگر و کارفرما

شکایت از کارفرما ممکن هست براساس عوامل متعددی صورت گیرد. گاهی ممکن است که صاحب کار حقوق کارگر خود را پرداخت ننماید. شما کارگران زحمت کش، باید در ابتدای کار قراردادی را تنظیم و امضا نمایید تا در صورت شکایت از کارفرمای خود، روال دادگاهی سریع تر انجام پذیرد. گاهی ممکن است صاحب کار، کارگران خود را بیمه ننماید و کارگر از وی حق بیمه درخواست نماید.

بیمه کردن پیشه ور طبق قانون کار، وظیفه هر صاحب کاری می باشد. به دلیل این که هم کارگر پس از ازکارافتادگی حق دارد مبلغی را دریافت نموده و گذران زندگی نماید؛ هم پیشه ور در صورت مواجهه با سانحه از شرکت بیمه حقوقی را دریافت می نماید که برای وی کافی می باشد. ما در ادامه نحوه شکایت از کارفرما را بیشتر توضیح خواهیم داد.


آیا می دانید تخریب اموال خصوصی و عمومی چه مجازاتی دارد؟


نحوه شکایت کارگران بدون بیمه

براساس قانون کار، کارگران ثابت را باید بیمه کرد و در صورت بیمه نکردن کارگر می تواند شکایت خود از کارفرما را در قبال بیمه نکردن به دادگاه اعلام نماید. حدود سه هزار کارگر در تامین اجتماعی خود را بیمه نموده اند. این عدد نشان می دهد که تعداد کثیری از پیشه وران از حق بیمه محروم مانده اند.

پیشه وران بدون بیمه می توانند قبل از شکایت از کارفرما توسط دادگاه، با شماره تلفن 1420 تماس حاصل نموده یا از طریق پیامک به شماره تلفن 10001420 درخواست خود را اعلام نماید.

خلاصه ای از مراحل شکایت

شاید شما هم جزء افرادی باشید که برای اولین بار می خواهید شکایت خودتان از کارفرما را به دادگاه ارائه دهید. ما اینجاییم تا شما را در این امر یاری نماییم. برخی از افراد به دلیل عدم اطلاع از نوع شکوائیه، مستقیم به سمت کلانتری می روند. اگر دادخواست شما از نوع شکایت از کارفرما می باشد مستقیم باید به دادسرا مراجعه کرده و ادعا و شکایت از کارفرما خود را شرح دهید.

به شما گفته می شود که شکوائیه ای را نوشته و تحویل دهید. در بیرون از اداره کسانی هستند که مسئولیت ثبت شکوائیه را برعهده دارند. سعی کنید به صورت واضح و صحیح شکوائیه خود و دلیل شکایت خود را به فردی که شکوائیه می نویسد توضیح دهید. بعد از اتمام نوشتن شکوائیه شما باید زیر برگه را امضا نمایید. بعد از این مراحل رسیدگی به شکایات شما شروع شده و مدارک از شما فراخوانده می شود.

تاثیر وکیل در شکوائیه

بیشتر ما از طرح دعوی و شکوائیه اطلاعات کافی را نداریم. چه بسا در دادگاهی ممکن است که حق با شما باشد اما به دلیل ادعای طرح مقابل، شما مجرم شناخته شوید. قاضی مسئولیت دارد تا حرف دو طرف را به صورت واضح و رسا بشنود. اگر شما نتوانید از حق خود دفاع نمایید یا جزء افرادی باشید که خجالتی و استرسی هستید، گرفتن وکیل برای شما ضروری است. به دلیل این که وکیل با ماده ها و قانون اساسی آشنا بوده و دارای تجربه بسیاری می باشد.

وکیل از دیدی کلی قضایای شما را دیده و دنبال مدرکی بوده تا درستی ادعای شما را اثبات نماید. همچنین شما برای یک شکوائیه باید کلی مراحل اداری را طی نمایید و در وقت مقرر در دادسرا حاضر باشید. این امر موجب دردسرهای بسیاری برای شما می شود. وکیل کسی است که به جای شما به این اوامر رسیدگی می‌نماید و همه مراحل را طی کرده و شما باید فقط در دادگاه حاضر شوید.

وکیل نگرفتن در شکوائیه

ما در تیتر قبلی راجع به حضور وکیل در طرح دادخواست بحث نمودیم که چه تاثیری هنگام شکایت از کارفرما در دادگاه می تواند داشته باشد. اما امروزه وکیل ها مدرک هنگفتی را از افراد درخواست می نمایند که این امر موجب می شود تا برخی افراد از وکیل در دادگاه محروم بمانند.

اگر شما نمی توانید برای شرح دادخواست خود وکیل بگیرید، بهتر است به سراغ یک وکیل رفته و از وی مشاوره حقوقی بگیرید. شرح دادخواست و نحوه قرارداد خود را به طور کامل به وکیل مقابل بگویید تا بهتر بتواند به شما در این امر کمک نماید.


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


شکایت از کارفرما : زمان لازم برای شکایت از کارفرما

در قانون کار نیز مدت زمان مهم می باشد. شما باید هر فعالیتی را در زمان مقرر انجام دهید. چه بسا زمانی شکوائیه خود را به دادگاه ارائه دهید که دیگر دیر شده است. گاهی روابط بین مالک پیشه و کارگر مختل شده و مالک پیشه اقدام به اخراج وی می نماید. قانون کار اجازه اخراج آنی یه کارفرما را امری غیرمعقول و غیرقانونی می داند. پیشه ور باید ظرف یک ماه شکایت از کارفرما را به مراجع قانونی اطلاع دهد. اگر از زمان اخراج شما و شکوائیه مدت زیادی گذشته باشد؛ شکوائیه شما در مراجع قانونی نامعتبر خوانده می شود.

ترک محل کار توسط کارگر

اگر شما کسی هستید که بدون اخراج کارفرما، محل کار خود را ترک نموده اید و قصد دارید در دادگاه بگویید صاحب کار شما را اخراج کرده است، این امر امکان ناپذیر است. دادگاه پس از بررسی ادعای شما، از اطرافیان و محل کار شما تحقیقی دقیق می نماید و اگر خلاف حرف شما اثبات شود امکان این که برای اتهام محاکمه شوید نیز وجود دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد تعریف پیشه ور و مالک پیشه و نحوه شکایت از مالک پیشه توسط کارگر مطالبی نوشته شده بود. بر اساس این مقاله می توانید تمام مراحل شکایت از کارفرما را به خوبی طی نمایید. ممکن است شما خواننده عزیز نتوانید مبلغ وکیل را تقبل نمایید. در این صورت حتما شکوائیه خود را با یک مشاور حقوقی خبره در میان بگذارید. هدف ما از این نوشتار، یاری هر چه بهتر شما در این امر بوده است. امیدواریم توانسته باشیم کمکی هر چند کوچک در این امر برای شما برداشته باشیم.

گروه وکلای دادشید

وکیل اصفهان

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button